pühapäev, 22. september 2013

2 kuud elu telgis ehk Biggenden ja Mountain View Caravan Park

Niisiis oli see 14.mai 2013, kui meie esimene tööpäev Laavaorus vihmatõttu ära jäi ja meil oli võimalus otsida endale elukoht.  Kuna see paik asus keset eimiskit, oli üsna keeruline leida mõni ulualune. Lähimad linnad olid ühelepoole sõites Gayndah ja teiselepoole sõites Biggenden. Gayndah oli juba seljakotiränduritest nii täis topitud , et sinna me küll elama minna ei tahtnud, kuid Biggenden jällegi asus kaugemal Ban Ban Springsist ehk siis ka Laavaorust. Viimaks siis ei jäänud meil muud üle kui jääda ikkagi peatuma Biggendenis asuvasse Mounatin Vew karavanparki.
Biggenden asub Lõuna –Queenslandis, kus elab vähem kui 800 elanikku. Armas väike linnake, kus kasvatatakse veise- ja piimakarja, teravilja, maapähkleid, tsitruselisi ja puitu. Inimesed elavad oma majakestes põllu ja metsa ääres, ning kõige selle keskel on väike keskus, mis koosneb mõnest tänavast, mille ääres kaks toidupoodi, milledest meie külastasime üldjuhul vaid ühte.  Pagariäri, kust värskeid pirukaid ja kooki sai vaid sularaha eest, ukse ees vanal pingil kohalikud vanakesed ajasid külajutte ja ootasid millal värskeid saiu tuuakse. Juuksur, mida ka korra külastatud sai 16 dollari eest. Mõned kirbuturud, kus vahel leidus miskit huvitavat ning müüjad olid toredad tädikesed. Kunstipood, lihaäri.  Kaks kõrtsu ,kus vanad peerud juba vahel päevavalgel õllekanne koksisid. Apteek,  väike kohvik, hobusetarvete pood, showground ja karavanpark..
Mountain Vew haagisepark on oma suuruselt kolm aakrit, kust tohutult kaunis vaade otse Walsh’i mäele. Biggendeni peatänavast asub see 5 minuti kaugusel jalutades. Väga puhas ja hoolitsetud. Pargi väravatest sisse sõites tervitavad omanike maja ees puu all roosatiivulised  papagoid, kes kiiguvad hiiglaslikul metalltaldrikul, kuhu maaomanikud teri puistanud. Sama puu otsas ülal ajavad juttu ka punase-rohelise tiivulised papakoid ja ka kookaburrad, kellega me olime tuttavad juba Western Austraalias.  See on linnuliik, keda on võimalik näha enamjaolt vaid Austraalias ja ka Uus-Guineas. Nad võivad olla suuruselt kuni poole meetrised. Kõige omanäolisem on neile nende kõne, mistõttu nende äratundmises pole võimalik eksida. See kõlab valjusti ning jäljendaks justkui inimese naeru, mis kõlab heasüdamlikult, samas  hüsteeriliselt. Või ka ahvi häält. Rõõmsama häälega kookaburrasi on nimetatud ka naeratavateks koaaladeks ning veidi lustlikuma häälega kookaburrasi nimetatakse  sinisetiivulisteks koaaladeks. Nemad on oma kasvult veidi väiksemad. Kookaburrad ei ole üldiselt veelinnud , kuid võivad elada vabalt niiskes metsas, savannis, äärelinna elamurajoonide kõrgel puulatvades, põllul või voolava vee ülal okstel. Parasjagu seal, kust toitu saab lihtsalt otsida. Väidetavalt söövad nad isegi madusid…  Paremal kenad kämpingmajad, mille lähedal suure katuse all grillköök ,kus kõik söögitegemiseks vajalik. Helesinised puulauad pinkidega mahutavalt piisavalt palju inimesi üheskoos sööma.  Ülejäänud haljasala ilusa rohelise muruga on ruumiks karavanidele, haagistele, telkidele.. Külalised saavad oma elamistesse ka elektri vedada kui soovi on ja nõus hinnale veidi juurde maksma. Pesemiseks on tagaaia juures majake, kus väga hästi hoolitsetud duširuumid ja wc-d jaotatud meestele ,naistele. Eesaia juures teine samasugune, mille küljeuksest viib sisse väike pesumaja kolme pesumasina ja kuivatusmasinaga, lisaks triikimisalus ja triikraud. Selle majakese ees laiutab suur metallist kuivatusrest, mis mahutab kenasti kõikide külastajate puhta pesu ja kus just nii hästi päike ligi pääseb ja tuul ning pesule hea värske lõhna jätab. . Ja kõige tipuks iga hommik ärgates ja õue piiludes, avaneb vaade otse mägedele. Me asusime elama  mägede keskel.
Kuskil nädalake elasime autos sealsamas karavanpargis . Me otsisime erinevaid variante, vaatasime ka lähedalasuvaid maju mida üürida, kuid valikus polnud midagi sobivat, õigemini nagu polnudki midagi. Siis otsustasimegi jääda paigale ja muretseda endale telk. Auto on meil mõnus ja hea, meil on seal hubane autovoodivoodi, mille saab kokku panna viiest tagaistmest ja kõik eluks vajalik, kuid tööl käies on selline elu jube tüütu, kuna iga hommik enne minekut peab kogu kraami ilusti kokku pakkima ja see kõik võtab aega..
 Soetasime endale kuue inimese telgi, kõrguselt umbes kaks meetrit nii et isegi Aints seisis seal püsti. See oli kahetoaline ja suurte avarate akendega, justnagu päris oma majake. Tagatuba oli magamistuba, kus suur kaheinimese madrats ja eestuppa panime siis laua ja kaks tooli ning kõik söögiasjad. Esmalt ei olnud meil elektrit kuid hiljem saime ka elektri sisse. Ostsime paraja pikkusega välipikendusjuhtme, mille jaoks oli telgis olemas spetsiaalne lukuga auguke kust juhe sisse tuua. Valgust andsid meile laualambid mõlemas toas ja ka elektriahju muretsesime, et jahedatel talveõhtutel poleks niiske ja külm.  Kõik eluks vajalik oli olemas ja ruumi oli just niipalju kui tarvis.  Telgiostuga läks meil eriti hästi ka seetõttu, et sattusime just soodusajal nii et kogu see suur telkmajake läks meile maksma ainult 180 dollarit. Ja ei murdnud seda ükski tuul ja torm mida ilmataat välja käis. Ükskord oli küll juhus, kus tundus, et maja lendab paigast, kuid siis sidusime telginöörid parajale kõrgusele lähedal olevate puude külge, et oleks väiksem kõikumine . Kõige jahedamal ajal kinnitasime tagaseina külge haaknõeltega fliisteki, mis hoidis sooja ega lasknud õhuaukudest külma sisse. Põrandale ostsime second hand poest suure villase vaibakese, mis jalatallad soojas hoidis. See telkmajake oli meie esimene päris oma koduke ja see oli kõige armsam sest kõik asjad olid meie enda omad , seal oli meie lõhn ja see oli meie nägu.
Inimesed olid pargis kõik väga muhedad vanakesed. Justnimelt olid enamus vanakesed. Omanikud John ja Karen olid keskealine paarike, kes elasid ise sealsamas pargis ja nende maja oligi ka vastuvõtt, kus inimesed end sissevälja bookisid. Mõlemad olid sellised paksukesed , väliselt näha, et heal järjel omadega ning ilmselt olid nad ka oma elukesega väga rahul. Kui Johnil poleks sellist suurt mürakat õllekõhtu olnud sis oleks ta ilmselt üsna sale välja paistnud.
Inimesi käis sealt läbi sadu ja sadu.  Pidime korduvalt leierdama oma lugu , ikka iga päev paar korda: kust maalt me tuleme , mis me teeme, kes me oleme jne, see oli lõpuks päris väsitav. Juba mõte sellest lausest: kust te pärit olete, tekitas judinaid, üritasime eirata seda, vältida , nad oleks võind ju lihtsalt küsida, et mis täna süüa teed vms , aga ilmselge et alates sellest hetkest kuni me oma suud avasime oli ju kuulda aktsenti ja teada et oleme nii öelda tulnukad teiselt planeedilt.
Nagu öeldakse, et inimesed tulevad ja lähevad aga mõned inimesed jäävad sinu mälestustesse pidama selgemini kui teised ja nii ka meie teel..
Selles haagisepargis sai alguse meie sõprus Jockiga. Nagu ma olen öelnud, et olen õnnelikuim laps iial, sest jõuluvana on minu sõber.. Just, Jock näeb välja nagu jõuluvana. Tal on pikk valge habe ja valged juuksed ja ta on selline muhe mees nagu jõuluvanad ikka on. Suurt kingikotti tal muidugi polnud aga ta kinkis meile oma sõpruse . Jocki teiseks nimeks sai mootorratturhiir, sest tal oli vähemalt kaks motikat. Hingelt ongi ta üks tõsine motomees ja seikleja. Kui ta meist mööda kimas nahkriietes siis kiivri alt lehvis valge juukselakk ja habe kõikus rinnal tuulekäes ning alati viipas ta kaega tervitades, see oli selline soe hetk. Vanust oli tal umbes seitsekümmend. Ta elas juba pikemat aega seal pargis oma karavanis , kuid meie aja jooksul hakkas ta ehitama oma maja mitte kaugele sealt ning ta lahkus mingi aeg, kuid käis meid ikka aegajalt vaatamas ning sai võimaluse kasutada pargi vannituba, kuna ta enda majas polnud veel kanalisatsiooni sees.  Jock ütles alati, et tema majas on meil koht olemas kui vaja kunagi kuskil peatuda.
Kommimees kõlab küll nagu halvustavalt kuid kommimees oli kommimees sellepärast et ta meisterdas ise komme ja me ei saanud kunagi ta nime teada. Pargis oli ta elanud juba väga kaua samuti oma karavanis. Ta oli ka sõber Jocki ja Kareni ja Johniga. Ta oli ütlemata lahke vanamees, selline armas võiks öelda, kui ta vahel vaikselt tuli meie juurde ja karbikese ulatas, seal sees oli alati ka paberitükike kirjeldamaks millest antud kommid tehtud on. See oli lihtsalt nii tore, et ta meile komme valmistas, vastutasuks andsime talle aegajalt avokaadosid, siis ta oli alati väga tänulik. Millegipärast oli mul vahel kurb meel tema pärast, sest ta oli nii tore mees aga üksildane hing, ma soovin et ta leiaks endale sama heatahtliku sõbranna kellega koos aega veeta ja kellele ta saaks komme meisterdada.
Joan oli üks armas vanaproua. Ta nägi alati väga kena ja hoolitsetud välja, kuid naerukurdudest võis välja lugeda aastaid palju. Ta hiilis alati minuga vestlema kui ma päikselisel päeval kaltsuvaipa heegeldasin ning ta oli esimene inimene  seal , kes ostis minu käsitööna valmistatud liblikakaardi. Ta ütles, et ta saadab selle kaardi oma tütrele, kes nimelt meisterdab nukumajasid. Joan ütles, et ta kavatseb reisida kuni oma surmani.
Damian oli Tasmaaniast pärit noormees ning ta oli endine sõjaväelane. Ta oli tegemas vabatahtlikku tööd seal lähedal. Temaga koos tegi seda sama tööd veel üks väga meeldiv vanapaarike, kes elasid algselt meie telgi kõrval oma vagunis. Nimelt panid nad maanteede äärde aedu. Damian rääkis meile lugusid Tasmaaniast ning ta andis meile suure kotitäie kraami, mis sisaldas sääsetõrjet, niisutavaid kreeme, kaitseprille, kõrvatroppe ning pudelite kaupa puhast vett, ühesõnaga asju, mida ta sai vabatahtliku töötajana tööandja poolt tasuta. Minu viimane mälestus temast on ühest õhtust kui ta tuli kööki ja ta oli väga purjus ja punase näoga , tol õhtul napsutas ta päris ohtralt ühe pargielanikuga. Pärast seda õhtut nägime me teda vähe, justkui tal oleks olnud piinlik ning siis ühel päeval oli ta telk kadunud ning ka meie telgi kõrval olnud vagun oli läinud, nende töö oli läbi saanud ja nad olid lahkunud.
Roosabussimees oli väike kiimitseja, no ta oli väga sõbralik ja samas nagu tore, aga alati kui ta duši alt tuli siis ta möödus meie telgist oma lühikeses hommikumantlis, ja kõva häälega alati teretas ning lehvitas mulle, samal ajal suutis ta umbes sada korda vist ette kujutada mis mu riiete all peidus on, vähemalt meile tundus nii. Ühel õhtul kutsus ta mind oma bussi veini jooma, mis oli väga naljakas sest ta tegi seda siis kui Ainar oli minu kõrval , vblla ta arvas et Aints on mu vend vms. Mõned teised pargielanikud naeruvääristasid tema bussi nende roosade tulukeste pärast mis õhtupimeduses vilkusid , kuid ükskord ta rääkis mulle selle loo nende tulede kohta. Ta ütles, et ta lapselapsed panid need tuled sinna ja palusid, et ta ei võtaks neid küljest ära kui ta reisib. Selle loo peale ma veidi leebusin ja muutusin veidi sõbralikumaks tema suhtes.
Opossumitädi oli väga jutukas ja tol päeval kui me tutvusime, tegin just süüa ja ta muudkui lobises. Aga tal oli üks tore lugu, millepärast ma teda mäletan. Ta rääkis, et nende katuse alla ilmus koguaeg opossum. Nende loomadega ega on see lugu, et kui sa ükskord neid toidad oma majas siis nad sinna jäävad. Mingi aeg ta ei olnud enam kindel kas see on ikka see sama loomake, keda ta toidab ja ta oli värvinud opossumi ühe jala küüned ära värvilise küünelakiga, et olla kindel kas iga päev käib sama loom ja nii see oli. Lihtsalt ükspäev  oli see päev pärast mida ta enam kunagi ei tulnud ..
Mees punase põllega oli ainukene sinnamaani, kes teadis palju Eestimaast ning ta oli ka külastanud Tallinnat. Ta ütles, et ta mäletab, et nad jalutasid vanalinnas ja vihma sadas ja see oli ilus koht. See oli tore vestlus mehega, kelle silmades oli väike osake minu kodumaast ja ma olin rõõmus selle üle ja ma ütlesin talle et mulle meeldib ta põll, kuigi tegelikult oli see kole pikk ja punane J
Oli uudishimulikke , uhkeid, kuid rohkem toredaid ja vahvaid.  Enamus ränduritest möödakäiad olid kohalikud juba vanemas eas ja kõikidel neil oli üks ühine lugu, nad olid maha müünud oma kodud ja võtnud plaani reisida oma vagunites ja karavanides nii kaua kuni jumal tervist annab ja nad kõik olid õnnelikud inimesed ja nad õpetasid mulle midagi. Nad õpetasid mulle usku ja tahet olla õnnelik just nõnda vanana nagu nemad  ja teadmist , et see kõik on sinu enda kätes.
Vabadel päevadel me grillisime oma telgi ees ja nädalavahetuseti toimus aia taga värske puu ja juurviljamüük, siis me tegime ohtralt värsket mahla. Tõstsime oma laua ja toolid õue päikse kätte . Lennukid tiirlesid taevas, vahel vaatlesime pilvekujundeid. Nahaalsed varesed olid tüütud . Ja armas väike keko vilistas köögis külmkapi taga. Kookaburrad  naersid oma naeru ja vahel oli kära ja lindude kaklus. Vahel sõitsime ratastega poodi ja mägede äärde .
21-23 juuni oli Helena siin. Mu kallis kallis lapsepõlve Helena. Me polnud kohtunud kuskil aastaid kümme. Ja nüüd oli ta siin. Olin väga õnnelik. Meie lapsepõlve sõbrasoojus ei olnud kadunud. See oli reede. Vihma sadas ja meil oli vaba päev. Helena helistas. Ja juba samal õhtul saabusid nad koos Vivekaga meile külla. Kas pole uskumatu. Viveka oli Helena sõbranna.  Plaanisime grilli teha nende jaoks, kuid selgus, et mõlemad tüdrukud on taimetoitlased, niisiis otsustasime teha sushit. Vestlus meie nelja keskis oli väga naljakas ja lõbus meie soome-inglise-eesti keeles. Nimelt Viveka on soomlane ja Helena on elanud Soomes juba liiga palju aastaid.  Nendel oli kahepeale autovoodi kus nad ööbida said ning selle sai kenasti parkida meie auto kõrvale, mainisime ka Johnile ja Karenile, et meie sõbrad jäävad mõneks päevaks peatuma. See oli tõesti tore aeg. Käisime Walshi mäel ronimas ning Helena vana juuksur lõikas Ainarile uue soengu. Külmal õhtul pugesime kõik neljakesi meie telki ning vaatasime koos filmi. Mõnusad hommikusöögid heas seltsis . Valmistasime ka küpsisetorti ja muidugi ei puudunud vein meie õhtutest. Esmaspäeval asusid tüdrukud teele tööd otsima ja me jätsime head aega. Olin kurb, kuid siiski õnnelik nende toredate  päevade pärast. Ja siis ühel päeval tulime töölt ja kui möödusime autoga pargiaiast, silmasime oma telgi kõrval väikest minitelki. Olime rõõmsad, sest saime aru, et tüdrukud on tagasi. Nende telk oli nagu kirp meie oma kõrval J Kuid peagi nad siiski jälle lahkusid ja me jäime taas omapäid. Kuid Helena on siinsamas Austraalias ja see teadmine on tore  ja ma võin talle alati helistada ja ma tean, et kui ühel päeval kunagi kõik kodus tagasi oleme, siis me ei lase juhtuda sellisel asjal, et möödub 10-15 aastat kui me ei kohtu.
Ükskord oli selline üritus nagu Biggenden Show. Seal oli hobuste võistlus ja kohalikud kauboid ei jäänud tulemata. Tivoli nagu filmides tuledesäras. Sel õhtul me pidutsesime. Kohtasime tantsuplatsil Annat ja tema meest Henrit. Ka Bobby oma lastega oli kohal. Veider oli olla üritusel, kus sul oli selline võialus, et kohtad kedagi tuttavat.  See oli selline omamoodi vahva pidu. Maapidu. Nagu Texase külapidu, kus võib esineda selline stseen, et kauboi lööb oma saapaga kohaliku kõrtsu lükandukse lahti ja siis tuleb see muusika.. noh teate küll.. Täiesti teistsugune. Üsna veider samas, ütleks.
Vahepeal käisime puhkamas ka Hervey Bays. See oli reede, 7. Juuni, kui ärkasime varakult et pakkida vajalikud asjad ning asusime teele. See oli ilus päikseline hommik ma mäletan.  Lambad teeääres peesitamas. Ühest linnakesest ostsime 10 kg tomateid kõigest 2 dollari eest.  Hervey Baysse jõudes uudistasime sealsetes poodides ja tänavamarketil. Selle öö veetsime sealses Scarless Beach haagisepargis. Õhtusöögi pidasime ookeanikaldal liival, kuhu vedasime oma laua ja toolid. Romantilise olemise lõi lainete laul ja tähistaevas. Grillisime ise valmistatud kanaliha, kui ükshetk oli kogu laud , toolid ja meie jalad ning grillijalad ookeanis vee all. Tõus oli tekkinud nii äkki, et me ei märganudki tema tulekut. Õnneks oli vesi piisavalt madal, et grillituli jäi põlema ning me vaid nihutasime end kaldast kaugemale.  Tol ööl kohtasime oma ööbimispaigas opossumipoissi ,kes oli nii julge, et võttis oma käpaga mu käest kanatiiva, ma sain teha pai ta sabale ja seljale kui ta puu otsa ronima hakkas ning hiljem kohtasime veel kahte. Nii armsad olid nad. Hommikupiknik rannal jäi ära kuna ilmataat oli meelt muutnud ja igalpool oli ainult vihm. Tegime siiski jalutuskäigu ookeanikaldal. Lahkudes uudistasime vastuvõtulaua ääres Fraser Islandi kohta. Mõtlesime tol hetkel, et ühel päeval me sõidame sinna saarele.. Külastasime veel ühte varahommikust tänavaturgu kust ostsime huvitava maitsega pähkleid ning käsitsivalmistatud kommi. Sõime hommikust veidi hiljem seal lähedal rannakohvikus ning imekombel kohtasime minnes ühes poes Helenit ja Peterit , kes samuti olid väljasõidul. See oli selline tore nädalavahetus natuke eemal tööst ja argipäevast.
Kui meie töö Laavaorus läbi sai 18 juuli, siis otsustasime nädalaks ikkagi parki jääda veel puhkama . 20 juuli külastasid meid Helen ja Peter ja Mindy. Nad olid mootorratastega ja teel kuhugi trippima, tore oli neid veel näha ja Mindy oli nii armas koerakräsu. Nad ostsid mult viis liblikakaarti mälestuseks.
 Juba 22 juuli tegime väikse väljasõidu lähedal asuvatesse farmipiirkondadesse. Otsustasime ikkagi kohe uue töö otsida , kuid see oli ka selline, et kui leiame siis leiame ja kui ei siis puhkame kuniks jälle tuju tuleb. Külastasime ühte infokeskust kus meile öeldi, et sealkandis kindlasti tööd ei leidu, kuid esimene farm, kus me tol päeval sisse astusime, oli valmis meid tööle võtma kohe. See oli tsitruse farm Gin Ginis. Täitsime sealsamas kohe paberid ning järgmisel päeval alustasime uut tööd.   Sõitsime läbi ühest farmile lähedal asuvast haagisepragist, lootes sinna elukohta saada, kuid see paik oli uputuse tagajärjel suletud , vaid kängurud pesitsesid seal iga maja ees ja taga.
23 varahommikul kui uude töökohta sõitsime siis vihma kallas, meil oli vaja sõita umbes kolmveerand tundi,  siniste mantlitega hobused olid põllul varajased ning üksikud varesed teeäärtes nokkimas autode alla jäänud loomade jäänuseid. Kohale jõudes oli vihm lakanud ning me saime alustada oma tööpäeva. Sellel päeval korjasime me sidruneid ja see oli ka ainuke päev kui mina sidruneid korjasin. Saime juba alguses aru, et sellest tööst asja ei saa, kuna tasu oli pinni pealt ja vilju oli vähe ning tsitrusepuud on okkalised, mis tähendab et väga kiirelt korjates lõhkusime oma käed korralikult verele nagu oleks kassipojaga mänginud. Supervisor ütles, et me oleme kõige kiiremad korjajad üldse kes seal on. See oli nii imelik, sest meie jaoks oli see täiesti mõtetu. See raha, mis me saime, kattis umbes täpselt meie bensiini raha vaid, mis me tööle pidime sõitma iga hommik ja vblla ainut natuke peale. Ainar otsustas siiski veel ühe päeva käia sidruneid korjamas, sest kolmandal päeval lubati mandarini korjamisele ning ta tahtis näha, et kas äkki mandariinidest on rohkem kasu. Juba teisel päeval koju tulles oli auto mandariine täis ja ka kolmandal ning mõned laimid ja sidrunid.. . 26 juuli Ainar enam tööle  tagasi ei läinud. Otsustasime , et sellest pole meile kasu miskit ja puhkame parem. Meil oli nüüd suure kasti täis mandariine, avokaadosid ja mõned sidrunid ja laimid otse põllult. Tegime ohtralt värsket mahla ning jagasime pargirahvale kaa oma vilju.
27 juuli külastasime Laavaorgu, et viia ära Willile oma korjamiskotid ja pakkimiskella. Willi ja Jessi kodus polnud kuid Mike oli seal. Saime hüvasti jätta JD, PJ, Scoudy ja Browniega, meie nelja armsa koersõbraga .
Enne lõpliku lahkumist pargist jõudsime külastada ka Paradise Dam’i. See on tohutult kena suur järv, mille all on peidus nö kummituste linn ehk Paradiis. Tammi kohal oli kunagi väike külake, mille nimi oli Paradiis ja sellest ka on saanud see tamm omale nime. See oli maaliline looduspaik, kus olid piknikukohad, sai ujuda ja kämpida. See oli veidi nukker. Teadmine, et üks osa meie Austraaliast on jälle läbi saamas. Siis me veel ei teadnud et kõik teed viivad tagasi Toowoombasse..